❗️NAVIGASJONSVARSEL 5-2024 – Avvik på sjømerking i Vorma Midt (Eidsvoll-Svanfoss)❗️

❗️NAVIGASJONSVARSEL 5-2024❗️

Avvik på sjømerking i Vorma Midt (Eidsvoll-Svanfoss)

Mjøsa Båtforbund (MBF) vil med dette informere om følgende avvik på sjømerkingen i «Vorma Midt» mellom Eidsvoll og Svanfossen:

• Rød bøye VM 2 Langtangen mangler
  • Rød bøye VM 4 Bergskjæra 1 mangler
  • Rød bøye VM 6 Bergskjæra 2 mangler

Disse 3 bøyene er forankret i fjell/skjær. Nye innfestinger kan ikke utføres før våren 2025, på lav vannstand. Disse 3 bøyene vil derfor være fraværende resten av sesongen 2024.

Mjøsa Båtforbund (MBF) foretok kartlegging mellom Eidsvoll og Svanfoss 13.07.24. Bøye VM 7 Grueodden 2 ble flyttet tilbake i korrekt posisjon.

For sikker seilas mellom Eidsvoll og Svanfoss anbefaler MBF å følge anbefalt rutestrek i oppdatert Navionics kart. Ruta mellom Eidsvoll og Svanfoss ble oppdatert i 2021. Alle som har nyere kart enn dette har korrekt rute. Har du et eldre kart anbefales oppdatering av kartbrikke! Les mer om elektronisk sjøkart for Mjøsa – Klikk her

For info om slusetider sommeren 2024, se Nes kommune sine sider – Klikk her