Båtpolitisk debattmøte på Hamar 28.august

INVITASJON – POLITISK DEBATTMØTE OM BÅTPOLITIKK 28. AUGUST PÅ HAMAR

Mjøsa Båtforbund (MBF) og Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) inviterer med dette alle båtforeninger og deres medlemmer til debattmøte om fritidsbåtpolitikk.

Møtet finner sted:
Hamar Båtforening
Tjuvholmen, Hamar, onsdag 28. august kl. 18:00-20:00

Bakgrunn
Før kommune- og fylkestingsvalget 2015 ble det gjennomført et tilsvarende politisk debattmøte på Karenslyst i Oslo. Her deltok de fleste politiske parti med sine Oslo-representanter. Interessen var enorm og lokalet var helt fullt. Vi gjentok denne suksessen i foran stortingsvalget 2017. Vi følger nå opp med et tilsvarende debattmøte foran årets valg den 9. september også på Hamar.

Debattmøtet vil ledes av Leif Rune Sundli, styremedlem i KNBF Region Øst. Innledere vil være stortingsrepresentant og båtentusiast Tor Andrè Johnsen (FrP) og Redningsselskapet.

Tema 1: Mangel på opplagsplasser som følge av lokale utbyggingsprosjekter
På Hamar lever opplagsplassene for fritidsbåter på Tjuvholmen-området en usikker fremtid og i Brumunddal har allerede båtforeningen mistet mange opplagsplasser. Lignende byggeprosjekter kan også bli aktuelt i andre Mjøsbyer. Som konsekvens av lokale utbyggingsprosjekter i områdene rundt båtforeningene vil flere båtforeninger få utfordringer med opplagsplasser for båter. To tredeler av året ligger de fleste båter i opplag. Mangel på opplagsplasser kan gjøre at flere ikke har mulighet til å eie egen fritidsbåt. Dette går direkte ut over båtlivet, båtfolket og båtforeningene.

Tema 2: Lange ventelister for båtplasser
Mange av de største båtforeningene rundt Mjøsa har lange ventelister på båtplasser. Det frigjøres få båtplasser hvert år. Noen båtforeninger ønsker kanskje å utvide båthavnen, men har hverken økonomi, grunneier-rettigheter eller menneskelige ressurser for å kunne utvide. Hvordan kan politikerne og kommunene bidra for å legge til rette for utvidelse av båthavnene, slik at ventelistene synker og enda flere får ta del i båtlivet på Mjøsa.

KNBF og Mjøsa Båtforbund inviterer til en både viktig og spennende politisk debatt om et tema som ikke så ofte ser dagens lys i det offentlige rom – fritidsbåtpolitikk. Velkommen!