❗️NAVIGASJONSVARSEL 5-2022: Grunnboringer i Tangenvika❗️
Bane Nor utfører grunnboringer i Tangenvika, om forberedende arbeider før bygging av nye Tangenvika jernbanebru.
På vegne av Bane Nor utfører hovedentreprenør Implenia arbeidet i Tangenvika. Arbeidet utføres fra borelekter. Lekteren vil gjøre undersøkelser på tvers av vika der brua skal bygges.
Se info fra Bane Nor: https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/dovrebanen/kleverud-sorli-akersvika/innhold/2022/flere-grunnboringer-i-tangenvika/
Mer info om prosjektet: https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/dovrebanen/kleverud-sorli-akersvika/
Borelekteren er markert med dagsignal og navigasjonslanterner, samt dekksbelysning. Det er også benyttet blinkende markeringslys på lekteren og på bøyene i vannet. Bøyene markerer hvor lenkterens ankre ligger. Det er ikke tillatt å passere innenfor markeringsbøyene. Entreprenøren benytter også noen mindre arbeidsbåter i Tangenvika.
Et større område, både nord for og sør for selve bru-traseen er nå definert som et anleggsområde. I dette området vil det bli stor aktivitet i årene som kommer, dette er bare starten. Anleggsområdets yttergrenser er marker med skilt på land. Innenfor anleggsområdet er det en fartsbegrensning på 5 knop. For å kunne arbeide på en sikker måte, festes lekteren til havbunnen med tunge ankere og festes ned med tau og kjetting. Både fritids- og fiskebåter bør holde lav fart og en avstand på minst 75 meter når de passerer. Så lenge man forholder seg til dette, kan lekteren passeres på alle kanter.
Kontaktperson Bane Nor: Sandra Krohg-Brevig (Tlf 901 60 083)