Oppdatert 08.11.: Flomtoppen nådd – Mjøsa synker

Oppdatert 08.11.20: GLB (Glommen og Laagen Brukseierforening) melder i helga at flomtoppen (6,07 HVM) i Mjøsa er nådd. Vannføringen i Glomma er nå redusert så mye at man igjen kan tappe Mjøsa normalt. Vannstanden i Mjøsa vil synke jevnt de neste dagene. Værvarsel med lite nedbør er gunstig. Mjøsa har allerede sunket over 10 cm siste 2 døgn.

Mjøsa Båtforbund følger situasjonen videre og vi holder på dialogen med GLB. Mer informasjon og flere prognoser vil komme.

FLOMVARSEL: KRAFTIG ØKENDE VANNSTAND I MJØSA

Oppdatert 04.11.20: GLB (Glommen og Laagen Brukseierforening) rapporterer i dag at Mjøsa sannsynligvis vil nå vannstand 6,05 HVM / 123,74 moh i løpet av morgendagen (torsdag). GLB opplyser at de har søkt NVE om tillatelse til å heve vannstanden ytterligere 10 cm, opp mot 6,15 HVM / 123,84 moh dersom dette blir nødvendig. Dette er 90 cm over HRV (høyeste regulerte vannstand).

Økningen skyldes også denne gang problemer med flomluke i Sarpsfoss kraftverk. Dette fører til at vannstanden i Glomma må reduseres, og følgelig vil vannstanden i Mjøsa og Vorma øke.

Mjøsa Båtforbund har en løpende dialog med GLB. Mjøsa Båtforbund har stor forståelse for at situasjonen begynner å bli krevende – etter hvert alvorlig – for enkelte av våre medlemmer. Vi rapporterer til GLB fortløpende. Ta kontakt med oss pr. e-post: post@mjosabatforbund.no.

——–
Spørsmål om aktuell vannstand og prognoser kan rettes til GLBs vassdragsvakt. Tlf: 95182022, mail: vakt@glb.no
———